Resonaarin musiikkiopiston yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma 2022-2025
Johdanto
Työyhteisö noudattaa yhdenvertaisuus ja tasa-arvolakeja.
Tämän yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman tavoitteena on edistää niitä toimenpiteitä, joilla opetus pyritään järjestämään syrjinnän vaarassa olevien oppilaiden ja opettajien tarpeet paremmin huomioivalla tavalla. Tavoitteena on tasa-arvoinen yhteisö, jossa kaikilla oppilailla on yhtäläiset mahdollisuudet, oikeudet ja velvollisuudet. Suunnitelma perustuu tasa-arvolakiin (609/1986) (1329/2014) ja yhdenvertaisuuslakiin (1325/2014). Suunnitelma laaditaan kolmeksi vuodeksi (2022-2025), mutta sen toteutumista tarkkaillaan jatkuvasti. Suunnitelmasta tiedotetaan kaikille oppilaille ja heidän huoltajilleen. Suunnitelman laatimisen ovat osallistuneet rehtori, opettajat, oppilaat ja hallitus.
Tavoite
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman tavoitteena on varmistaa, että opetus järjestetään yhdenvertaisuuslain sekä tasa-arvosta annettujen lakien mukaisesti.
Ketään ei aseteta Resonaarin musiikkiopistossa epäsuotuisaan asemaan ikänsä, elämänkatsomuksensa, vakaumuksensa, mielipiteensä, etnisen taustansa, kansallisuutensa, kielensä, sukupuolisen moninaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen, vammaisuuden tai terveydentilan perusteella. Toimenpiteet: Tuemme yhteisöllisyyden hyvää kehitystä musiikkiopistossamme. Otamme ja annamme tilaa kohtuullisesti toiset huomioiden ja opetamme arvostavaa suhtautumista toisiin. Tiedostamme tavat, puhetyylit ja eleet arjen kohtaamistilanteissa ja ymmärrämme niiden vaikutuksen yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon.
Oppilasvalinnat
Resonaarin musiikkiopistossa ei järjestetä pääsykokeita. Oppilaaksi ottamisen kriteerinä on kyky osallistua opetukseen.
Oppilasvalinnan periaatteet noudattavat oppilaitoksen opetussuunnitelmaa. Oppilasvalinnan kriteerit on auki kirjoitettu ja perusteet ovat yhtäläiset. Resonaarin musiikkiopistossa ei ole pääsykokeita. Oppilaiden valinta tapahtuu ilmoittautumisjärjestyksessä. Hakijoita ei aseteta eriarvoiseen asemaan iän, sukupuolen, sukupuoli-identiteetin, sukupuolen ilmaisun, seksuaalisen suuntautumisen, etnisen alkuperän, uskonnon, vakaumuksen, vammaisuuden tai muun henkilökohtaisen asian vuoksi.
Opetustilanteiden tasapuolisuus (sisällöt ja menetelmät)
Resonaarin musiikkiopiston lähtökohtana on oppilaan yksilöllinen kohtaaminen ja yksilöllisen opintosuunnitelman laatiminen oppilaan valmiuksia ja erityisyyttä kunnioittaen.
Kaikille oppilaille pyritään takaamaan mahdollisuus osallistua opetustilanteisiin kohtuullisin mukautuksin. Opetussuunnitelma antaa mahdollisuuden opetuksen yksilöllistämiseen oppilaan edellytyksien mukaan. Opiskeluolosuhteet ovat sellaisia, että ne soveltuvat kaikille sukupuolesta riippumatta. Rakentava yhteistyö, vuorovaikutus ja kaikkia kannustava ilmapiiri lisäävät oppilaiden opiskelumotivaatiota ja parantavat oppimistuloksia. Toimenpiteet: opetusmenetelmiä kehitetään jatkuvasti, sovitaan yhteisistä pelisäännöistä.
Opintosuoritusten arvioiminen
Resonaarin musiikkiopistossa oppilasarviointi on yksilöllistä ja se suhteutetaan oppilaan yksilölliseen opintosuunnitelmaan.
Arviointi on tasa-arvoista ja siinä noudatetaan oppilaitoksen opetussuunnitelmaa. Opetushallituksen vahvistamien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti arvioinnin perusteet ja kohteet on kirjoitettu auki ja ne ovat kaikkien tiedossa. Opettajat noudattavat arvioinnin kriteereitä. Toimenpiteet: arvioinnin menettelyjen jatkuva kehittäminen, sovitaan yhteisistä pelisäännöistä.
Opetustarjonta ja -järjestelyt
Oppilaitoksen opetussuunnitelma määrittelee opetustarjonnan ja -järjestelyt. Opetusjärjestelyjä voidaan mukauttaa kohtuullisesti oppilaan tarpeiden mukaan. Toimenpiteet: palautekyselyt ja niiden pohjalta käytännön sovellukset.
Toimintaympäristö
Resonaarin musiikkiopistossa pyritään luomaan opetuksesta ja musiikkiopiston tiloista esteettömät. Toiminnan perusajatus on oppimisen saavutettavuus kaikille.
Toimintaympäristö vastaa opetuksen tarpeita. Ympäristö on terveellinen ja turvallinen sekä oppilaat ja opettajat tasa-arvoisesti huomioiva. Toimenpiteet: otetaan huomioon toimintaympäristö, voimavarat ja muut olosuhteet syrjinnän ehkäisemiseksi.
Positiiviset erityistoimet syrjinnän vaarassa olevien osalta
Resonaarin musiikkiopisto pyrkii kehittämään opetusta siten, että oppiminen mahdollistuisi kaikille. Tämän lisäksi toimitaan siten, että opetuksen piiriin saadaan sellaisia marginaaliryhmiä, joille oppiminen ei ole syystä tai toisesta vielä mahdollista.
Tuen tarpeen selvittäminen eri oppilasryhmissä: läsnäolo, havainnointi, yhdessä tekeminen, keskustelut opettajien kanssa. Toimenpiteet: Opintoihin liittyvän toiminnan rikastaminen ja monipuolistaminen
Opettajien yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-osaaminen
Resonaarin musiikkiopistossa yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon sekä oppimisen esteettömyyteen liittyvät kysymykset ovat myös opetuskäytänteiden suunnittelun keskiössä. Suunnitelman mukainen toiminta on siis jatkuvasti osa itsearviointia. Tarvittaessa järjestetään asiaan liittyvää koulutusta.
Oppilaitoksen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma on käyty läpi oppilaitoksen henkilöstökokouksissa. Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma on henkilöstön saatavilla. Kehityskeskustelussa voidaan varmistaa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvo-osaamisen kehityskohteita. Henkilöstölle voidaan järjestää koulutusta. Toimenpiteet: henkilöstökoulutus, kehityskeskustelut.
Häirinnän ja kiusaamisen ehkäiseminen ja toimenpiteet syrjinnän ehkäisemiseksi
Resonaarin musiikkiopistossa ei hyväksytä häirintää eikä kiusaamista. Kiusaamiseen puututaan heti keskustelun keinoin. Tarvittaessa ollaan yhteyksissä oppilaan vanhempiin.
Minkäänlaista kiusaamista, sukupuolista häirintää tai ahdistelua ei Resonaarin musiikkiopistossa hyväksytä. Epäasialliseen käytökseen puututaan välittömästi.
Toimenpiteet syrjinnän ehkäisemiseksi:
- kohtuulliset mukautukset
- Keskustelu ja vuorovaikutus opettajan ja oppilaan huoltajien kesken
- henkilöstön ja oppilaiden perehdyttäminen
- toimintaohjeiden saatavuus
- seuraamuksista tiedottaminen
- syrjinnän esiintyvyyden seuranta: läsnäolo, ennakointi, puuttuminen
- syrjinnän vastaisen työn organisointi
Toiminta syrjintä- ja häirintätapauksissa
Henkilöstöä koulutetaan syrjintätilanteiden tunnistamiseksi ja ehkäisemiseksi. Organisoidaan syrjinnän ehkäisytyö. Luodaan työyhteisöön vakiintuneita, tiedostettuja, yhteisesti hyväksyttyjä menettelytapoja.
Ohjeet oppilaille
Rekisteröidyllä tarkoitetaan luonnollista henkilöä, jonka henkilötietojen käsittelystä on kyse. Rekisteröidyllä on käsittelyperusteesta riippuen oikeus:
- ongelmatilanteissa oppilas voi olla yhteydessä omaan opettajaan tai rehtoriin
- toimintatavoista sovitaan yhdessä oppilaiden kanssa
- oppilaita rohkaistaan puuttumaan ja kertomaan kokemuksistaan
Ohjeet henkilöstölle
Jos opistossamme ilmenee tilanteita, joissa havaitset epätasa-arvoista toimintaa, mieti voitko jollain tavoin puuttua tai vaikuttaa siihen itse. Tällaisen tilanteen ei tarvitse koskea sinua. Voit ilmoittaa epätasa-arvoisesta toiminnasta tai tilanteesta myös toiselle opettajalle, opiston rehtorille tai hallituksen puheenjohtajalle. Toivottavaa on, että mietit, voitko jollain tavoin puuttua tai vaikuttaa tilanteeseen itse.
Suunnitelman toteutumisen seuranta ja arviointi
TYÖYHTEISÖSSÄ: sisäisen arvioinnin kyselyt, kyselyt henkilöstölle, kehityskeskustelut
OPPILAIDEN OSALTA: kehityskeskustelut (opettaja ja rehtori), keskustelut oppilaiden kanssa, sisäisen arvioinnin kyselyt
Mahdollisissa syrjintä tapauksissa tai vastaavissa ongelmatapauksissa asioihin puututaan heti. Henkilöstö myös ohjeistetaan raportoimaan mahdollisista ongelmista esimiehelle tai vaihtoehtoisesti työsuojeluvaltuutetulle.
Suunnitelmasta tiedottaminen
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on luettavissa Resonaarin kotisivuilta. Asiasta tiedotetaan oppilaita ja vanhempia vuosittain syystiedotteessa. Mahdollisimman laaja jakelu: oppilaitoksen tiedotteet, henkilöstökokoukset, opettajan opas
Suunnitelman päivittäminen
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman päivittäminen tapahtuu tarvittaessa vuosittain ja enintään kolmen vuoden välein. Suunnitelma laaditaan työyhteisössä yhteistyönä ja opetukseen liittyen prosessiin pyritään osallistamaan oppilaita ja vanhempia.
Suunnitelman päivityksessä yhtenä tarkennettava kohtana on varmentaa toimintamallit ja ohjeistus syrjinnän tunnistamista varten sekä syrjinnän ennaltaehkäisyyn. Seuraava suunnitelman päivitys tapahtuu vuonna 2025.
SUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Helsinkimissio ry:n johtoryhmä 2022